In dit artikel leggen we je uit wat het verschil is tussen prepaid en een abonnement. We zoemen in op de verschillen en vertellen waar precies op te letten.
Werking prepaidMet prepaid SIM betaal je van te voren. Je koopt online of in de winkel een tegoed en zet dit op de je simkaart. Bij gebruik (bellen, sms’en of internetten) gaat dit van je tegoed af. Wanneer je tegoed op is, kun je niet meer bellen of andere diensten gebruiken. We kun je nog tijdelijk gebeld worden. Je verrassingen achteraf, want je krijgt geen rekening.
De kosten per minuut en data zijn hoger dan bij een abonnement. Wanneer je erg weinig gebruik maakt van je mobiel kun je goedkoper uit zijn.
Je tegoed is bij de meeste leveranciers onbeperkt houdbaar, maar voorwaarde is vaak wel dat je de telefoon eens per half jaar gebruikt of opwaardeert. Wanneer je dit nalaat dan wordt je telefoonnummer afgesloten en ben je automatisch je resterende tegoed kwijt. Ook bij een overstap naar een andere provider verlies je je tegoed.
Hoe werkt een abonnement?In geval van een abonnement betaal je elke maand een bedrag waarvoor je een bundel afneemt met daarin verwerkt belminuten, sms’jes en data. Dit contract is meestal voor de periode van 1 of 2 jaar, maar bij sommige aanbieders kun je ook maandelijks opzeggen. Deze maandcontracten zijn wel vaak iets duurder. Over het algemeen geldt: hoe langer de contractsduur, hoe goedkoper je abonnement. Na afloop van je contractsduur kun je per maand je abonnement opzeggen.
Bij een abonnement ontvang je achteraf een rekening. Als je genoeg hebt aan de minuten, sms’jes en MB’s in je bundel dan heb je geen extra kosten. Verbruik je meer, dan moet je vaak meer betalen. Je kunt hiervoor overigens meestal een plafond instellen, zodat je je kosten niet overschrijdt. Bij het bereiken van je datalimiet gaat meestal de internetsnelheid omlaag waardoor je wel kunt blijven appen bijvoorbeeld.