Je merkt het tegenwoordig op de weg. Het is een stuk rustiger. Zelfs in de spits is het nog niet echt druk te noemen. Op de eerste dag van februari stond er voor het eerst sinds maanden weer files in het hele land van tenminste 350 kilometer.
Natuur herstelt zich na een tijdje rust
Electrische auto’s worden steeds populairder volgens de cijfers van het CBS. In december 2020 werden er 8.000 elektrische personenauto’s meer verkocht dan in december 2019.
De ernst om duurzamer te gaan leven werd snel duidelijker toen de eerste landen in lockdown gingen. Het gevolg was een betere luchtkwaliteit en herstel van de natuur. Meer en meer ontstaat het inzicht dat het aanpassen naar een duurzame levenswijze noodzakelijk. Dit heeft een direct effect op de groei van het aantal elektrische auto’s. Er ontstaat meer vraag en meer aanbod op dit vlak. Voor automerken betekent dit dat de lat van kwaliteit en innovatie hoger moet gelegd worden om te kunnen concurreren, wat weer positief nieuws is voor automobilisten.
Investeringen in onzekere tijden
Doordat er minder vaak en kortere afstanden gereden worden, is het rijbereik van de batterij iets minder van belang. Het is bewezen dat het autogebruik erg is veranderd in vergelijking met voor de pandemie en de veronderstelling is dat dit deels blijft.
Door de financiële onzekerheden in in deze periode, stellen consumenten grote investeringen uit. De aanschafprijs van een EV ligt gemiddeld 15 tot 20 procent hoger dan voor een vergelijkbare brandstof auto. Gebruikte electrische auto’s zijn er nog nauwelijks en deze hebben kleinere accupakketten.
Private lease neemt duidelijk een aantal drempels weg om over te stappen op electrisch. Je hoeft de hoge aanschafprijs niet zelf te betalen, het risico op een lagere opbrengst bij verkoop ligt niet bij jou en als er technisch iets mis is wordt dit kosteloos door de leasemaatschappij voor je geregeld. Je betaalt een vast en scherp maandbedrag met daarnaast alleen de oplaadkosten.
rvo.nl vandebron.nl/blog/