1,2 miljoen Nederlanders kopen in 2021 een e-bike

05 maart | E-bike

Dit jaar wordt naar verwachting een recordjaar ten aanzien van de verkoop van e-bikes. Bovag heeft berekend dat er ongeveer 1,2 miljoen elektrische fietsen worden verkocht. Een enorme toename in aantal. Zo werden er in 2019 er nog maar 420.000 stuks verkocht.

En wie denkt dat vooral senioren zich wagen aan de elektrische fiets, vergist zich. Steeds meer mensen, zowel jong als oud, verkiezen een e-bike boven een reguliere fiets.

Populariteit

De voornaamste reden om over te stappen naar een e-bike is het gemak waarmee je fietst. Hierdoor wordt de fiets ook gepakt als alternatief voor bijvoorbeeld de auto, als er grotere afstanden moeten worden afgelegd. Vooral de snelheid, minder fysieke belasting hoeven leveren en natuurlijk het milieu, spelen een belangrijke rol in de groeiende populariteit. De ‘speed pedelec’ is met een snelheid van maximaal 45 km/h, vooral voor forenzen in toenemende mate het woon-werk vervoermiddel. De hogere aanschafprijs van e-bike of speed pedelec kan mensen ervan weerhouden er een te kopen, al is het als alternatief voor de auto of het OV nagenoeg altijd de goedkopere optie. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook betaalbare flexibele lease-opties. Corona heeft geleid tot een andere mobiliteitsbehoefte door het vele thuiswerken en minder openbaar vervoer beschikbaar, wat de verkoopcijfers van e-bikes ten goede komt.

Leasen van een e-bike

Je kunt een fiets ook leasen wanneer je niet de investering wilt doen en alles met betrekking tot onderhoud, verzekering en financiering van je fiets geregeld wilt hebben.

Fiets van de zaak

In 2020 is de regeling voor een fiets van de zaak veranderd, waardoor het ook makkelijker is voor werkgevers om werknemers te laten profiteren. Een fiets van de zaak betekent dat je de fiets voor zowel werkverkeer als onbeperkt privé kunt gebruiken. Het contract moet door de werkgever worden aangegaan en de medewerker betaalt gemiddeld tussen de € 5 en € 15 per maand bijtelling. Door het vele thuiswerken verstrekken werkgevers in toenemende mate een kilometervergoeding aan de medewerkers in plaats van een leasefiets of -auto.

Private Lease

Met een kilometervergoeding van de werkgever kun je ook een private leasecontract voor een e-bike afsluiten of een fiets huren als je niet wilt kopen. Ook dan is alles geregeld voor je. Ook de risico’s met betrekking tot je accu en wat je fiets nog opbrengt over een paar jaar ligt bij de leasemaatschappij.

Koopkracht bedingt vanwege haar collectief de beste prijs en voorwaarden voor e-bikes. Voor meer informatie: https://www.koopkracht.nl/e-bike/

Koekje?

Koopkracht maakt gebruik van cookies.

Door verder gebruik te maken van Koopkracht stem je in met het plaatsen en uitlezen van cookies op onze website. Je kunt altijd je cookie-instellingen wijzigen.
Cookies op onze website
Functionele cookies
Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed functioneert. Ook gebruiken wij functionele cookies voor het opsporen van misbruik van onze website en diensten.
Analytische cookies
Met deze cookies kunnen we het gebruik van de website analyseren, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren.
Cookies voor social media
Met deze cookies kunt u verbinding maken met uw sociale netwerken en recensies lezen.
Cookies voor gerichte reclame
Deze cookie worden gebruikt om getoonde advertenties af te stemmen op je interesses, zowel op Koopkracht.nl als op andere websites.