Veelgestelde vragen

over abonnementen

Direct naar:

Kan ik mijn bestelling annuleren?

Je hebt het recht de koop te ontbinden binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de bevestiging. Dit recht vervalt als je binnen deze termijn gebruik maakt van de diensten van de aanbieder, dus als je bijvoorbeeld al hebt gebeld met de nieuwe simkaart of het abonnement hebt geactiveerd. Voor de annulering dien je contact op te nemen met de klantenservice van de aanbieder.

Wat is Sim Only?

Heb je al een mobiele telefoon waar je tevreden mee bent en wil je voordeliger mobiel bellen met jouw eigen bestaande telefoon? Kies dan voor een sim-only abonnement voor 1 of 2 jaar. Je ontvangt een simkaart die je in de bestaande mobiele telefoon kunt gebruiken. Wanneer je kiest voor een abonnement zonder toestel, ontvang je in plaats van korting op een toestel, een grote korting op de maandelijkse abonnementskosten.

Heeft mijn telefoon een simlock?

Indien jouw huidige toestel is aangeschaft in combinatie met een abonnement of prepaid pakket, bevat het toestel mogelijk een simlock. Je kunt dit controleren door een simkaart van een ander netwerk in het toestel te plaatsen. Wanneer je met deze simkaart kunt bellen, heeft het toestel geen simlock.

Als het toestel daadwerkelijk gesimlocked is, kun je zolang de simlock niet is verwijderd, in principe alleen met de huidige simkaart bellen. Wil je een nieuw abonnement afsluiten, dan moet de simlock verwijderd worden. Hiervoor kun je een unlockcode aanvragen bij de klantenservice van jouw huidige aanbieder. Deze unlockcode is gratis wanneer het toestel langer dan een jaar in bezit is.

Kan ik ook na het aangaan van een nieuw contract een aanvraag doen voor nummerbehoud?

Nee. Achteraf een aanvraag doen voor nummerbehoud, dus nadat jouw nieuwe contract is ingegaan, is niet mogelijk. Geef dus altijd tijdens de bestelling aan dat je gebruik wilt maken van de optie jouw nummer te behouden.

Hoe werkt nummerbehoud?

Heb je een abonnement met een einddatum binnen nu en 6 maanden, dan kun je overstappen met nummerbehoud. Er geldt altijd een opzegtermijn van 1 maand. Je dient het contract altijd eerst volledig uit, waarna je over kunt stappen. Is jouw contract al verlopen, dan geldt alleen de opzegtermijn van 1 maand. Daarna kun je gelijk overstappen.

Een voorbeeld: jouw huidige contract loopt af op 1 april en op 15 april vraag je nummerbehoud aan. Een maand later, op 15 mei, kun je overstappen. Voldoe je aan de voorwaarden, dan zal normaal gesproken het overzetten van jouw nummer naar de nieuwe aanbieder maximaal 10 werkdagen duren. Zeg niet zelf op! Kies je voor ons aanbod, dan regelt de nieuwe aanbieder de opzegging en overstap. Hierover word je geïnformeerd door de nieuwe aanbieder.

Loopt jouw contract nog langer dan 6 maanden, dan kun je altijd kiezen voor een nieuw telefoonnummer. Je kunt ook wachten tot een volgende veiling.

Hoe weet ik wanneer mijn huidige abonnement afloopt?

Je hebt bij aanvang een overeenkomst gekregen van jouw huidige aanbieder waar de einddatum op staat. Indien je inloggegevens hebt gekregen op de website van jouw aanbieder, kun je ook deze gebruiken om de abonnement- en contractgegevens terug te vinden.

Wat als ik al klant ben bij de winnende aanbieder?

Wanneer je nu een lopend abonnement hebt, dan betreft dit een verlenging. Indien je als bestaande klant geen gebruik kunt maken van het aanbod, wordt dit op de website aangegeven. Aanbieders mogen dit namelijk weigeren, omdat bij een contractverlenging aanbieders andere prijzen kunnen hanteren. Wanneer je een prepaidkaart hebt, kun je gelijk gebruik maken van het aanbod en eventueel jouw huidige nummer meenemen. Als je twijfelt, neem dan gerust contact met ons op.

Hoe zeg ik mijn huidige abonnement op?

Als je ingaat op ons aanbod en overstapt naar de nieuwe mobiele aanbieder met behoud van jouw huidige nummer, hoef je niet zelf op te zeggen. Dit doet de nieuwe mobiele aanbieder voor jou. Dit geldt alleen als je momenteel een abonnement hebt. Een prepaid kaart hoeft niet opgezegd te worden, je kunt zo overstappen met nummerbehoud.

Ga je in op ons aanbod met een nieuw nummer, maar je hebt ook nog een lopend abonnement, vergeet dan niet zelf op te zeggen bij jouw huidige mobiele aanbieder. Het contract kun je laten uitlopen met alleen doorbetaling van de vaste maandkosten tot de einddatum. Wanneer je voor de einddatum van een abonnement al wilt opzeggen, dan dien je vaak de abonnementskosten van de resterende maanden in één keer te betalen als boete.

Wat kost opzeggen en overstappen?

Koopkracht hanteert geen kosten voor het opzeggen of overstappen. Nummerbehoud wordt in de meeste gevallen gratis aangeboden door de aanbieders, heel soms betaalt u administratiekosten. Deze worden dan door de nieuwe aanbieder bij jou in rekening gebracht en zal duidelijk vermeld worden op onze website.

Wat is de geldigheid van een bundel bij een mobiel abonnement?

Bij een abonnement zijn de bel-, sms- en databundels meestal maar 1 maand geldig. Dit betekent dat je aan het begin van de nieuwe kalendermaand weer de nieuwe afgesproken bundels ontvangt, zonder dat eventueel overgebleven tegoed hierbij wordt opgeteld of verrekend. Mochten de bundels langer geldig zijn dan 1 maand, dan wordt dat duidelijk bij het aanbod vermeld.

Wat is verschil tussen het netwerk en de aanbieder?

De aanbieders met een eigen mobiel netwerk zijn:

  • KPN
  • Vodafone
  • T-Mobile

Je ziet in het display van jouw mobiele telefoon op welk netwerk je belt. Het is mogelijk dat je via een andere partij dan bijvoorbeeld KPN op het KPN netwerk belt. Dit geldt ook voor de andere aanbieders. Degene van wie je de rekening ontvangt, is jouw huidige mobiele aanbieder (contractspartij). De winnaars van onze veilingen zijn ook jouw eventuele nieuwe contractspartij, dus aanbieder. Als gezegd hoeven dit geen partijen te zijn met een eigen mobiel netwerk.

Kan het maandbedrag wijzigen tijdens de abonnementsperiode?

Het maandbedrag dat wij tonen is gelijk aan het maandbedrag welke je gaat betalen bij de aanbieder, voor de bundel(s) die je hebt gekozen. De getoonde maandelijkse kosten voor het abonnement kun je ook terugvinden op de rekening. Als je meer minuten, sms’jes of MB’s gebruikt dan in de bundel zit, dan kunnen deze kosten extra in rekening gebracht worden op de maandelijkse factuur.

Ben ik verplicht om in te gaan op een winnende aanbod?

Je verplicht je tot niets. Als je geen aanbod wilt accepteren, dan hoef je niks te doen. Het kan ook zijn dat jouw huidige mobiele aanbieder een verlengingsaanbod doet. Je kunt dan blijven bij de bestaande mobiele aanbieder en wel profiteren van betere voorwaarden. Deze keuze krijg je getoond als je na de veiling de beste biedingen beoordeelt. Dit is echter niet altijd mogelijk. Als het niet expliciet vermeld staat, dan kun je als bestaande klant geen gebruik maken van het aanbod van jouw huidige mobiele aanbieder.

Ben ik overal bereikbaar?

In Nederland kun je over het algemeen overal bellen/smsen en internetten. Op de website van jouw aanbieder wordt vaak een kaart getoond met de dekkingsinformatie, waar je met het invullen van jouw postcode een overzicht krijgt van alle antenne-installaties voor mobiele telefonie en omroepen in jouw omgeving.

Wanneer gaat het nieuwe contract in?

1. Overstappen met nummerbehoud:

Jouw nieuwe contract gaat in op de einddatum van uw huidige contract, zolang het lopende contract binnen 6 maanden eindigd.

2. Overstappen zonder nummerbehoud:

Jouw nieuwe contract gaat in, zodra de aanbieder jouw bestelling heeft verwerkt en je de nieuwe simkaart hebt ontvangen.

3. Overstappen met een verlopen contract:

je hebt een opzegtermijn van 1 maand. Daarna kun je gelijk overstappen met nummerbehoud.

Ik wil overstappen, maar kan dat zomaar?

Iedereen kan altijd overstappen. Houd bij een overstap met nummerbehoud wel rekening met de opzegtermijn van jouw huidige contract. Een eventuele opzegvergoeding is voor jouw eigen rekening.

Er zijn 4 verschillende scenario’s:

1. Overstappen zonder nummerbehoud

Overstappen zonder nummerbehoud kan altijd en per direct. Je bent hierbij zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van jouw huidige contract. Houd er wel rekening mee dat jouw bestaande contract nog doorloopt tot de einddatum en dus met doorbetaling van de vaste maandkosten.

2. Overstap met nummerbehoud

Overstappen met nummerbehoud kan alleen als jouw contract nog minder dan 6 maanden loopt. Als jouw contract nog langer dan 6 maanden loopt, is dit dus nog niet mogelijk. Is jouw contract al verlopen? Dan heb je een opzegtermijn van 1 maand. Dan kun je overstappen met behoud van jouw huidige telefoonnummer.

3. Overstap met prepaid kaart

Als je een prepaid kaart hebt, kun je gewoon gebruik maken van het aanbod. Je hoeft uiteraard niet op te zeggen bij jouw huidige aanbieder. Je kunt zowel kiezen voor een nieuw nummer, als voor overstappen met behoud van jouw nummer. Wanneer u jou huidige nummer wilt behouden, kun je dit aangeven op het bestelformulier.

4. Al klant bij de winnende aanbieder    

je kunt gebruik maken van het aanbod als jouw contract binnen 6 maanden afloopt. Aanbieders mogen dit soms weigeren, omdat bij een contractverlenging aanbieders andere prijzen kunnen hanteren. Wanneer het aanbod niet bestemd is voor bestaande klanten, zal dit duidelijk op de website door ons worden aangegeven.

Waarom zou ik overstappen van mobiele telefonie provider?

Tegenwoordig kan men niet zonder een mobiele telefoon en daar zijn de verschillende providers dan ook van op de hoogte. Op die manier probeert elke provider te zorgen voor bijvoorbeeld een maximaal bereik en het aanbieden van de voordeligste internetbundel. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw voorkeuren veranderen of dat je niet tevreden bent met jouw huidige provider. Om deze redenen is het goed om de aanbiedingen van de verschillende providers met elkaar te vergelijken.

Door via koopkracht over te stappen naar een goedkoper en voordeliger mobiel abonnement, profiteer je van unieke aanbiedingen. Dat komt omdat bij koopkracht deze aanbiedingen naast elkaar worden gezet en op die manier kunnen we de beste aanbieding weergeven met behulp van de kracht van het collectief!

Ik ga binnenkort verhuizen, kan ik overstappen?

Je kunt op het bestelformulier aangeven dát en wanneer je gaat verhuizen. Als je niet wilt overstappen, kun je via onze postcodecheck controleren of jouw abonnement ook op jouw nieuwe adres leverbaar is. Het wijzigen van jouw adres kun je rechtstreeks via jouw provider regelen (houd rekening met eventuele administratiekosten).

Hoe moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?

Helaas is het niet mogelijk om via koopkracht gebuik te maken van een overstapservice. Je dient dus altijd zelf jouw huidige abonnement op te zeggen. De meeste providers hanteren een opzegtermijn van 1 maand.

Je kunt wel jouw huidige vaste nummer behouden. Dit kun je aangeven tijdens het aanvragen van jouw abonnement.

Ik heb al een modem, kan ik die blijven gebruiken?

Om gebruik te kunnen maken van een ADSL verbinding dien je te beschikken over een goedgekeurd ADSL modem. Deze modems worden bij alle abonnementen ook door de provider geleverd.

Hoe lang duurt een bestelling of overstap?

De totale levertijd na een overstap varieert tussen twee en vier weken. Dit is afhankelijk van de provider. Je kunt de levertijd terugvinden bij de specificaties van het desbetreffende abonnement.

Wat is de gesprek kwaliteit van vast bellen via internet?

De gesprek kwaliteit van vast bellen via internet is tegenwoordig even goed als bellen via de ouderwetse telefoonlijn. Vast bellen via internet is stukken goedkoper en je kunt extra besparen door jouw vaste telefoonlijn op te zeggen.

Nummerbehoud
Je kunt jouw huidige telefoonnummer behouden en dit is bijna altijd gratis. Je kunt de wens ‘gratis nummerbehoud’ aangeven in de uitgebreide filters links naast de op uw postcodecheck gebaseerde aanbiedingen. Jouw huidige telefoonnummer geef je aan ons door via het bestelformulier. Als je kiest voor een tweede telefoonlijn binnen één abonnement, dan kun je ook een tweede telefoonnummer meenemen. Meestal zijn aan deze extra service wel kosten verbonden, dit vind je terug in de specificaties van de abonnementen. Als je geen oud telefoonnummer wilt meenemen, dan wordt er automatisch een nieuw nummer voor jou aangevraagd. Dit telefoonnummer staat vermeld in de bevestiging brief van de provider.

Huidige telefoon
Vrijwel alle telefoons zijn te gebruiken in combinatie met vast bellen via internet. Uitzonderingen hierop zijn digitale ISDN-telefoons en telefoons met een ‘pulse’-signaal. Dit laatste type telefoon is vaak wel via een knop op het apparaat om te zetten naar het benodigde ‘tone’-signaal.

Fax
Helaas is het digitale telefonie signaal niet geschikt om een fax op aan te sluiten. Overigens zijn er tegenwoordig diensten beschikbaar waarmee je via jouw e-mail gemakkelijk een fax kunt ontvangen of versturen. Vaak betaal je dan per verstuurde fax.

Hoe kan ik zelf digitale televisie installeren?

Interactieve tv (via ADSL, VDSL, kabel of glasvezel)
Via het doe-het-zelf pakket van de provider kun je interactieve tv gemakkelijk zelf installeren via de bijgeleverde handleiding. De kabel providers (Ziggo en UPC) en een aantal aanbieders van glasvezel sturen ook nog een ouderwets analoog signaal mee (basiszenders) voor de tweede of derde tv.

Voor het aansluiten van meerdere tv’s op Interactieve tv bestel je een extra ontvanger of recorder (meestal met korting tot een maximum hoeveelheid ontvangers per abonnement). Uitzonderingen hierop zijn de interactieve tv abonnement van KPN en Ziggo waarbij je binnen jouw abonnement standaard tv kunt kijken op een computer, laptop of tablet.

DVB-T (Digitenne tv)
Via het doe-het-zelf pakket van de provider kun je Digitenne tv gemakkelijk zelf installeren via de bijgeleverde handleiding.

Je kunt per abonnement maximaal drie tv-toestellen aansluiten. Iedere tv heeft een aparte digitale ontvanger of recorder nodig. De eerste krijg je gratis in bruikleen, de overige twee kun je huren voor een klein bedrag extra per maand.

Wat is HDTV en wat heb ik nodig voor HD tv kijken?

HDTV (High Definition televisie) is tv kijken met een superscherpe beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld kan tot wel vijf keer scherper zijn dan bij analoge tv! Daarnaast heeft HDTV meer kleur diepte en verlopen de bewegingen vloeiender. In de nabije toekomst wordt HDTV de standaard voor alle tv-uitzendingen. 

Voor het installeren en gebruiken van HDTV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

  1. Een HD-Ready toestel die CI+ gecertificeerd is (een moderne LCD, LED of Plasma flatscreen) of een toestel die een HDMI-ingang heeft (een moderne LCD, LED of Plasma  flatscreen). De tv wordt dan met een HDMI-kabel aangesloten op de ontvanger.
  2. Een HD-ontvanger (HD-receiver/HD-decoder) of een HD-recorder. Of een CI+ insteekkaart voor in uw tv-toestel.
  3. HDTV is alleen beschikbaar bij Interactieve tv of satelliet tv (CanalDigitaal) en dus niet beschikbaar bij DVB-T (o.a. Digitenne). Een aantal providers zenden alle Nederlandse zenders al standaard uit in HD-kwaliteit.
  4. Verder heb je natuurlijk een HDTV-abonnement nodig. De meeste providers bieden voor een klein bedrag extra per maand ook aanvullende HD-pakketten met bijvoorbeeld Film1 HD of Eredivisie Live HD.
Wat is het verschil tussen interactieve tv, Digitenne en satelliet tv?

Alle vormen van digitale televisie zorgen voor een betere beeld- en geluidskwaliteit (vrij van ruis en trillingen) ten opzichte van analoge tv. Er zijn verschillende vormen van digitale televisie:

Interactieve TV is qua gebruiksgemak de meest luxe vorm van digitale televisie door zijn interactieve toepassingen (Video on Demand, Programma Gemist, etc.), HDTV en extra zender pakketten.

DVB-T (zoals Digitenne) werkt via een ether (draadloos) signaal en een kleine, losse tv-antenne naast de televisie. Het is goedkoper, maar biedt geen extra zender pakketten (alleen Eredivisie Live), geen HDTV en geen interactieve toepassingen. Je hebt wel de voordelen van digitaal tv kijken t.o.v. de analoge variant.

Satelliet TV van CanalDigitaal werkt via de Astra satelliet en een schotelantenne. Satelliet televisie biedt de meeste zenders en zender pakketten plus HDTV, maar geen interactieve toepassingen.

Is ADSL/VDSL overal in Nederland beschikbaar en hoe kan ik dat controleren?

ADSL is bijna overal in Nederland te verkrijgen. Er zijn echter plekken waar het nog niet verkrijgbaar is. Dit is veelal te wijten aan de (te) grote afstand tot aan de telefooncentrale. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je buurman nog net binnen het dekkingsgebied valt maar jij er net buiten valt. Ook kan het gebeuren dat een stad of dorp is aangesloten op verschillende wijkcentrales, waarvan sommigen wel ADSL ondersteunen en anderen niet (bijvoorbeeld door een glasvezel aansluiting).

Wat heb ik allemaal nodig om ADSL/VDSL te kunnen installeren?

De meeste onderdelen die nodig zijn voor het installeren van een ADSL/VDSL verbinding worden geleverd door de provider naar keuze. Houd rekening met de volgende eisen om een ADSL/VDSL verbinding succesvol te installeren:

  • Computer: Windows: 98, Me, 2000 of XP. Mac OS 8.x of hoger*
  • Computer: Pentium-processor, minimaal 166 Mhz. Mac Power PC60 x, G3 & G4 of iMac
  • Computer: Een netwerkkaart of een vrij PCI-slot in je computer voor het aansluiten van een netwerkkaart
  • Een actieve KPN telefoonlijn (analoog of ISDN2)
  • Een goedgekeurd ADSL modem indien deze niet bij jouw abonnement is geïncludeerd. Let in dit geval ook op dat je bij sommige aanbieders zelf een splitter moet aanschaffen. 
Hoe werkt het installeren van internet?

Het installeren van internet is heel eenvoudig en duurt ongeveer 10 minuten. In het doe-het-zelf installatiepakket ontvang je een uitgebreide handleiding over hoe je het modem moet aansluiten op het internet. In het installatiepakket zitten ook alle benodigde kabels.

Je kunt bij het kiezen van een abonnement aangeven dat je een ‘gratis monteur installatie’ wilt. Dit doe je via de filters links van de aanbiedingen. Een aantal providers bieden een 100% installatiegarantie. Dit betekent dat er een monteur langs komt als de installatie niet mocht lukken en men jou niet telefonisch kan helpen. Dit staat aangegeven bij de specificaties.

Maakt het voor de snelheid nog uit welk type modem ik kies?

Nee, de modems die je bij de abonnementen bestelt zijn geschikt voor de snelheid van dat type abonnement. Als je van aanvullende diensten zoals digitale televisie of telefonie gebruik wilt maken, kun je bij de specificaties van het bijbehorende internet modem bekijken of deze hiervoor geschikt is.

Welke verbinding moet ik kiezen (ADSL/VDSL, kabel of glasvezel)?

Het beste abonnement voor jou, hangt o.a. af van: jouw persoonlijk gebruik, jouw wensen, jouw gezinssituatie en natuurlijk jouw budget.

Bijvoorbeeld: In een klein huishouden waar alleen af en toe de e-mail wordt gelezen of wat internetsites worden bekeken, is een instap abonnement van 4 Mb ADSL internet voldoende. Wil je echter met 4 gezinsleden gelijktijdig ongestoord Skypen, downloaden en online gamen? Dan is een VDSL, kabel of glasvezel abonnement vanaf minimaal 20 Mb beter geschikt. Verder kun je rekening houden met de onderstaande dingen bij het kiezen van een verbinding.

Uploadsnelheid: Alleen bij glasvezel is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid. Dit is handig voor gebruikers die regelmatig snel grote bestanden willen versturen of uploaden.

Maximale snelheid: De maximale snelheid per type verbinding is: ADSL 24 Mb, VDSL 60 Mb en kabel plus glasvezel 120 Mb tot respectievelijk 500 Mb. De maximale snelheid en het soort breedbandverbinding die je kunt bestellen, hangt af van jouw adres. Dit zie je direct nadat je de postcodecheck hebt gedaan.

Snelheidsverlies bij ADSL en VDSL: Je kunt snelheid verliezen zodra de afstand van jou tot de wijkcentrale groter is dan 2 kilometer. Je verliest bij dit type verbinding ook snelheid zodra je gelijktijdig interactieve tv (IPTV) gebruikt. In dat geval is daarom een minimale internet snelheid van 20 Mb aan te raden.

Wat is een postcode check en waarom moet ik dit doen om de aanbieding te kunnen zien?

Wij voeren een postcodecheck uit zodat je alleen de voor jou geldende aanbiedingen te zien krijgt. Hiermee wordt voorkomen dat je een verkeerd pakket ontvangt of dat je te veel betaalt voor een service die je op jouw postcode niet kunt gebruiken. Jouw postcode heeft namelijk invloed op de mogelijke aansluiting en de maximale snelheid van de diensten.

Wat is Internet, TV & Bellen?

Internet, TV & Bellen staat voor de afname van internet, televisie en vaste telefonie via één abonnement bij één leverancier. Internet, TV en bellen van één leverancier is in beginsel goedkoper dan aparte abonnementen bij meerdere leveranciers. Een ander voordeel is, dat je één factuur en hetzelfde aanspreekpunt voor alle diensten heeft.

Waarom zou ik overstappen van Internet, TV & Bellen provider?

Door Internet, TV en Bellen te bundelen krijg je meestal een flinke korting. Alles staat dan overzichtelijk op één rekening. Ook kun je bijvoorbeeld in aanmerking komen voor een actiekorting, een hogere snelheid of extra zenders. Je kunt via koopkracht gemakkelijk verschillende providers vergelijken en als je via koopkracht overstapt, ontvang je altijd €10 korting ten opzichte van de provider zelf. Soms wordt er een veiling gehouden tussen verschillende providers zodat er één of meerdere winnaars zijn, waaruit een scherpe aanbieding komt.

Koopkracht maakt gebruik van cookies voor verschillende doeleinden. Door verder gebruik te maken van Koopkracht stem je in met het plaatsen en uitlezen van cookies op onze website. Je kunt altijd je cookie-instellingen wijzigen.
Cookies op onze website
Functionele cookies
Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed functioneert. Ook gebruiken wij functionele cookies voor het opsporen van misbruik van onze website en diensten.
Analytische cookies
Met deze cookies kunnen we het gebruik van de website analyseren, zodat we de prestaties van onze website kunnen meten en verbeteren.
Cookies voor social media
Met deze cookies kunt u verbinding maken met uw sociale netwerken en recensies lezen.
Cookies voor gerichte reclame
Deze cookie worden gebruikt om getoonde advertenties af te stemmen op je interesses, zowel op Koopkracht.nl als op andere websites.